bayarna

Födelsedag och Songkran!

Publicerad 2010-04-14 17:19:55 i Allmänt,

I går var det en intensiv dag, det började redan på 00-slaget av att sonen kräkts ner hela badrummet....och samtidigt som jag står där för att skura upp spyan, kommer vännerna för att "överraska" mig på min födelsedag med en liten tårta...(mars med 4 ljus, god!) De fick tyvärr vända i dörren då vi inte visst vad J drabbats av.
Den 13/4 hade vi bokat speedboat tur till Phi Phi med stopp på bla Maya Bay och en del snorkling. Tyvärr gick båten sönder och vi fick ta snabbfärja istället. Vilket innebar 10 timmar med 50 skrikande thailändare i 40 gradig värme...
Det var den värsta resan på hela tiden! Innan alla kommit i och ur båten vid snorklingen osv så hade det gått flera timmar, så de 2 timmarna vi skulle ha på Phi Phi blev 45 minuter vilka vi tillbringade på en restaurang drickande shakes. Det som ändå var kul på Phi Phi var att när vi kom i land så firades Songkran för fullt med vattensprutande och nedkladdning av kritblandning. Resan tillbaka till Koh Lanta tillbringades ute på däck, där satt det bara vi och ett par från Belgien som inte heller stod ut inne i färjan.
Vi blev sedan upphämtade av en flakbil inne i Saladan som skulle köra oss till vårat hotell, männen satt sig inne i bilen och vi andra fick sitta på flaket, även på Koh Lanta firades songkran för fullt och bilens förare var så snäll och stannade vid alla som stod med stora hinkar, vattenslangar, vattenpistoler osv för att vi skulle bli riktigt blöta (tror dock att det var de två fegisarna inne i bilen som tryckte på stoppen), eftersom det är så oerhört varmt gjorde det absolut ingenting utan det var rätt skönt att få en massa vatten över sig. Det var riktig partystämning och överallt var det glada människor som dansande och kastade vatten. Rolig tradition!

När vi kom till hotellet hade Per ordnat med tårta som personalen hade bakat, en jättegod chokladtårta! Jag fick även blommor av den supergulliga personalen, amaryllisar och spindelliljor! Fick även en jättefin Thailandsväska av barnen!
Senare åkte vi in till stan och åt på Lanta Seafood, verkligen god mat!  Tyvärr så blev den andra L illamående och väldigt slut på så Lars fick ta en moppetaxi hem med henne.

I dag har vi bytt strand till Klong dang beach. Vi bor på Noble House, en mysig resort med fin pool. Här bor även det par som vi lärde känna på Koh Mook, med barnen Erik och Lycke. Lycke (5,5 år) är så förtjust i Jesper så hon vill helst sitta och hålla honom i handen när vi äter =)
Dagen har tillbringats i liggande ställning, på beachen eller vid poolen. Stora vågor var det idag och man blir som ett barn på nytt när man får dyka i dem.
Sedan åt vi middag på Banana resort, där jobbade även "vår" förra servitris (hon har 2 jobb, ett på fm på vår gamla resort och ett på em/natt på en restaurang) så vi fick väldigt bra service! God mat och middagen avslutades med drinkar för 23 kr...
Jesper och Tilde har köpt sig ett par "fireballs" som de snurrar med (de har dock inge eld), det är väldigt populärt här i Thailand. De är riktigt duktiga =).

Som avslutning på kvällen skickade vi upp en värmeballong för att få fortsatt lycka och för att fira vår resa.

Fortsätter att följa oroligheterna i Bangkok, vi får se hur det utvecklas och om vi får ändra vår resrutt.

Här åker vi moppetaxi på väg in till stan.

Middag inne i Saladan.

Jespers lilla söta vän!

Thailändarna från båtturen...de var lika många som fiskarna i vattnet =)