bayarna

I morgon kommer lilla Meya!

Publicerad 2010-04-29 18:50:56 i Allmänt,

Äntligen har Meya blivit så stor att hon ska flytta hemifrån! På själva valborgsmässoafton flyttar hon från Stöcksjö till Stöcke, inte så långt utan bara nästgårds...
Har införskaffat lite valpsaker, Sirius leksaker är ju rätt stora och inte så hela längre...=)

Hittade bland annat ett jättefint koppel:

fast i rött och svart...

I kväll är det också premiär för lydnadsträning på Ön för min och Sirius del, ska bli intressant att se hur han agerar nu som kastrerad! Lena och Max ska göra oss sällskap, blir det för kallt kan man ju alltid gå in och fika lite i klubbstugan ;-).

I morgon kommer Sirius hem!

Publicerad 2010-04-23 20:19:02 i Allmänt,

Tänk om han glömt oss på dessa 3 veckor och vill stanna kvar i Åsele.....Nej det tror jag inte! Men han har haft det så bra! Och nästa vecka kommer "lillasyster" hem....Det blir den omärkta tiken, vi är helt eniga chefen och jag, här har vi den blivande stjärnan ;-)

Får jag presentera.....

Meya:

Från MBK i Bangkok till IKEA i Sundsvall...

Publicerad 2010-04-22 18:06:32 i Allmänt,

Så är vi äntligen hemma efter ett dygns resande! Det rådde kaos på flygplatsen i Bangkok, så många människor som skulle med eller väntade på att få flyga hem...
När vi väl kom till Arlanda fick vi besked om att flyget till Umeå var inställd, så vi hyrde en minibuss och körde hem istället.
Tog paus i Sundsvall då barnen var så sugna på svenska köttbullar, och så hann vi ju gå en sväng inne på IKEA för att införskaffa något att sova på till lilla Meya =).
Kom hem till Stöcke vid 17-tiden.
Väl hemma så inser vi att den lilla väskan som vi köpte och fyllde med presenter och mina nyinköpta kläder blev kvar på Arlanda.....Typiskt! Men vi får kontakta dem och hämta ut den senare.

Läser om granat attacken i Bangkok, just den skytrain stationen som det smälldes på åkte vi förbi på väg till MBK....
De hade även spärrat av stationerna fram till MBK, så vi hade nog väldig tur när vi åkte förbi!

Tycker synd om de ca 3000 på Thai´s väntelista som sitter kvar i Bangkok och väntar på att få åka hem, vi hade verkligen tur att det just var det planet som vi var inbokade på som gick!

En dag i Bangkok är slut....

Publicerad 2010-04-20 16:00:56 i Allmänt,

I dag har vi varit och shoppat på MBK, vi hann bara 3 våningar....Nya tag imorgon. Det finns verkligen hur mycket som helst där. Mycket fina skor och väskor bland annat....
Kollade med receptionen på hotellet om det var säkert att ta skytrain till MBK och det var det, när vi är på väg över en gata har vi plötsligt en äldre herre bredvid oss som funderar på vart vi ska. När vi berättar det blir han alldeles förskräckt och pratar på om att det är livsfarligt att gå dit, det är rödskjortor överallt där och man kan bli dödad....
Först trodde vi på honom, men när han direkt började fråga vad vi skulle göra så ville han bums att vi skulle åka tuktuk ner mot floden och sedan vidare hit och dit...Han skulle fixa för oss....Men bara för att han var "rädd" om oss...Vinkade snabbt dit en tuktuk och ville att vi skulle åka....Det ville inte vi! Och som tur var tyckte Lars att han var lite väl påstridig om det med tuktuken så vi sa att vi skulle gå till hotellet istället...Han följde oss med blicken länge och vi hittade en turistinformation där den hjälpsamma kvinnan ringde sina kollegor i MBK som bekräftade att det var lugnt att åka dit....
Det var helt enkelt en "skojare" som ville få passagerare till tuktuken... När vi åter gick mot skytrain igen var han tillbaka på gatan där vi gick över, beredd på att lura nästa turistgäng =)

Vi såg en hel del rödskjortor och militärer från skytrain men de var på behörigt avstånd från MBK så vi kände oss aldrig rädda.

Värre är det med flyget, det verkar som torsdagen 01.10 flygning är inställd, vi får definitivt besked imorgon. Om det blir så är vi ombokade till den 30/4 men står på väntelistan till den 28/4.....
Fruktansvärt!!!!
Thai pratade även om att flyga oss till Zurich och tåg därifrån till Umeå.... Kanske ett bättre alternativ, vi får besked imorgon fm.

Bangkok

Publicerad 2010-04-19 18:17:31 i Allmänt,

Då var vi här i den jättestora staden! Hotell Narai som vi bor på ligger rätt centralt men det verkar lugnt här, har inte sett några "rödskjortor"...
Hotellet är väldigt stort och vi har fått fina rum, vi har 2 rum med en genomgångsdörr emellan, det är bra!
Det är även fritt internet trådlöst på hotellet, skönt! På taket finns det en pool som vi kan svalka oss i.

Läser dock på Thai´s hemsida att det troligtvis är inställda flyg även på torsdag den 22/4, och då blir vi satt på väntelista och då kan vi bli många dagar försenade......Håller alla tummarna att det inte blir så, för även om det kan låta bra att få en till vecka här nere så känns det inte alls roligt! Och det känns inte heller roligt att ni som sköter hus och katter/Sirius "måste" ha dem flera dagar till.....Hoppas ni har förståelse för denna otroligt onödiga försening.
Men förhoppningsvis så sker det ett mirakel och askan försvinner!!!!!

I morgon så ska vi bege oss till MBK, lär väl bli helt stirrig av alla affärer och allt folk!
Uppdatering kommer imorgon kväll!

Ao Nang

Publicerad 2010-04-18 16:50:55 i Allmänt,

Nu har vi tillbringat vår första natt på ett hotell, hitintills har vi bara bott i mysiga bungalows. Det är en väldigt fin pool här och fräscht hotell. Första dagen vi var här så simmade vi runt i poolen och plötsligt hörde vi; "här kommer Per Bay simmande", det visade sig att det var en gammal gymnasiekompis till Per som var här med sin familj. Världen är rätt liten ibland!

Stranden här är inge vidare så vi tog en longtailboat till Railey beach där vi tillbringade dagen.
Ao Nang är en rätt stimmig plats att vara på, inte som vi har haft det tidigare. I kväll fick Linneorna bestämma vart vi skulle äta och då blev det grillbuffé och sedan kaffe/choklad på Starbucks =) Första goda kaffet sen vi kom hit.

Det är en allmän oro runt bland olika nationaliteter, ska vi ta oss hem eller inte....
Vi har kollat med Thai air och vi har våra platser garanterade om flyget går den 22/4 vilket vi verkligen hoppas på! Om inte ställs vi på väntelistan och då kan det bli flera dagar senare.... Hotellet som vi ska bo på i Bangkok (Narai) har rum så vi kan förlänga vårt boende om det blir nödvändigt. Det är lugnt runt det området i Bangkok, demonstrationerna är inte i det området så det är lugnt!
Morgondagen ska vi tillbringas vid poolen fram till 17-tiden då vi åker buss till flygplatsen. Flyget går 19.00 till BKK.
Ser fram emot MBK och shopping!

Födelsedag och Songkran!

Publicerad 2010-04-14 17:19:55 i Allmänt,

I går var det en intensiv dag, det började redan på 00-slaget av att sonen kräkts ner hela badrummet....och samtidigt som jag står där för att skura upp spyan, kommer vännerna för att "överraska" mig på min födelsedag med en liten tårta...(mars med 4 ljus, god!) De fick tyvärr vända i dörren då vi inte visst vad J drabbats av.
Den 13/4 hade vi bokat speedboat tur till Phi Phi med stopp på bla Maya Bay och en del snorkling. Tyvärr gick båten sönder och vi fick ta snabbfärja istället. Vilket innebar 10 timmar med 50 skrikande thailändare i 40 gradig värme...
Det var den värsta resan på hela tiden! Innan alla kommit i och ur båten vid snorklingen osv så hade det gått flera timmar, så de 2 timmarna vi skulle ha på Phi Phi blev 45 minuter vilka vi tillbringade på en restaurang drickande shakes. Det som ändå var kul på Phi Phi var att när vi kom i land så firades Songkran för fullt med vattensprutande och nedkladdning av kritblandning. Resan tillbaka till Koh Lanta tillbringades ute på däck, där satt det bara vi och ett par från Belgien som inte heller stod ut inne i färjan.
Vi blev sedan upphämtade av en flakbil inne i Saladan som skulle köra oss till vårat hotell, männen satt sig inne i bilen och vi andra fick sitta på flaket, även på Koh Lanta firades songkran för fullt och bilens förare var så snäll och stannade vid alla som stod med stora hinkar, vattenslangar, vattenpistoler osv för att vi skulle bli riktigt blöta (tror dock att det var de två fegisarna inne i bilen som tryckte på stoppen), eftersom det är så oerhört varmt gjorde det absolut ingenting utan det var rätt skönt att få en massa vatten över sig. Det var riktig partystämning och överallt var det glada människor som dansande och kastade vatten. Rolig tradition!

När vi kom till hotellet hade Per ordnat med tårta som personalen hade bakat, en jättegod chokladtårta! Jag fick även blommor av den supergulliga personalen, amaryllisar och spindelliljor! Fick även en jättefin Thailandsväska av barnen!
Senare åkte vi in till stan och åt på Lanta Seafood, verkligen god mat!  Tyvärr så blev den andra L illamående och väldigt slut på så Lars fick ta en moppetaxi hem med henne.

I dag har vi bytt strand till Klong dang beach. Vi bor på Noble House, en mysig resort med fin pool. Här bor även det par som vi lärde känna på Koh Mook, med barnen Erik och Lycke. Lycke (5,5 år) är så förtjust i Jesper så hon vill helst sitta och hålla honom i handen när vi äter =)
Dagen har tillbringats i liggande ställning, på beachen eller vid poolen. Stora vågor var det idag och man blir som ett barn på nytt när man får dyka i dem.
Sedan åt vi middag på Banana resort, där jobbade även "vår" förra servitris (hon har 2 jobb, ett på fm på vår gamla resort och ett på em/natt på en restaurang) så vi fick väldigt bra service! God mat och middagen avslutades med drinkar för 23 kr...
Jesper och Tilde har köpt sig ett par "fireballs" som de snurrar med (de har dock inge eld), det är väldigt populärt här i Thailand. De är riktigt duktiga =).

Som avslutning på kvällen skickade vi upp en värmeballong för att få fortsatt lycka och för att fira vår resa.

Fortsätter att följa oroligheterna i Bangkok, vi får se hur det utvecklas och om vi får ändra vår resrutt.

Här åker vi moppetaxi på väg in till stan.

Middag inne i Saladan.

Jespers lilla söta vän!

Thailändarna från båtturen...de var lika många som fiskarna i vattnet =)

Koh Lanta

Publicerad 2010-04-10 12:21:02 i Allmänt,

Så har vi lämnat Koh Mook för att utforska Koh Lanta istället. Blev lite besviken först på resorten som var lite sämre än där vi bott tidigare men det blir nog helt ok här på Good Days Lanta.
Vi kommer ju inte vara här så mycket, imorgon tar vi en snorklingstur till Koh Rok och vi ska även åka till Phi Phi. 4 nätter har vi bokat här och denna gång delar vi en stor familje bungalow hela familjen, vi har 2 sovrum och 2 toa med dusch. Hittade dock en död kackerlacka på ena toan…..
Stranden här är inte lika fin som de vi varit på tidigare men så är ju Koh Lipe och Koh Mook kända för sina fina stränder.  I kväll ska vi åka in till “stan” Saladan och äta middag och  shoppa lite. Vi börjar vara i stort behov av mera solskyddsmedel och lite kläder =)
Här har vi trådlöst internet så nu kommer det lite bilder från dessa dagar!

Bundhaya resort Koh Lipe, kritvit sand och underbart bad.

Jesper snorklar..

För att se mera bilder gå in på www.liinneea.devote.se eller www.molawe.blogspot.com också, det verkar gå så långsamt att ladda upp bilder på denna blogg och varje minut kostar....

Fortfarande Koh Mook!

Publicerad 2010-04-09 15:37:01 i Allmänt,

Annu en dag pa Koh Mook. Dagens aventyr var att aka ut pa snorklingsutflykt med longtailbat.
Vi hade varsin bat och akte forst i ca 35 min innan det var dags for forsta snorklingen, inte sa bra sikt men vi sag fina fiskar. Pa andra stoppet hade jag problem med cyklopet, fick bara in vatten hela tiden sa det var inge roligt. Tredje stoppet var desto battre, harlig snorkling med mycket fina fiskar, bl.a. Doris i Hitta Nemo….
Sen var det dags for lunch som intogs pa en o som heter Koh Ngai, det var en jattefin o som jag garna hade stannat lite langre pa.
Till barnens fortjusan (och aven min…) hade de sma valpar som var 1 manad gamla pa restaurangen.
Hur sota som helst =).
Ett till stopp hann vi med innan vi styrde kosan hemat igen. Sista stoppet var haftigast, det var riktigt djupt och valdigt fina koraller och fiskar.
Eftermiddagen tillbringades vid poolen och vi har aven denna kvall atit middag pa stranden…

Vi bestไmde att vi ska stanna en natt till pa denna harliga o, sa det blir pa lordag som vi aker till Koh Lanta.
Jesper har fatt en ny kompis, hon heter Lycke och ar 5,5 ar! Hon ar en liten sot tjej som ar adopterad fran SydAfrika. Hon slapper inte honom pa hela dagen….
Lycke har aven en bror som heter Erik, han och Tilde har funnit varandra och har mycket kul ihop.

Sen var det sa roligt att mamma ringde sa vi fick hora att allt ar bara bra dar hemma och att Sirius skoter sig snyggt =). De skulle fara till Hemavan och aka skoter berattade hon, kanns valdigt konstigt att man kan gora det nar det ar narmare 40 grader varmt…..;-)

Kooh Mook

Publicerad 2010-04-07 12:46:48 i Allmänt,

Sa har vi lamnat Koh Lipe for att aka speedboat till  Koh Mook. Pa denna o ar det annu lugnare an pa Lipe men det ar  mycket finare resort med jattefina rum till bra pris, vi betalar 2000 TBH per rum och kursen stod i gar i 0.22. Ungefar 440 kr per rum. Mkt bra!
Har finns det aven en sotvatten pool till barnens fortjusan, de har badat hela dagen i den sen vi kom hit.
De har hittat nagra andra svenska barn som de spelar spel och busar runt med.
God mat i restaurangen till valdigt bra priser. Det enda som var dyrt har var att tvatta sa det vantar vi med till Koh Lanta. Vi tvattade pa Koh Lipe, dar de blandade ihop vara klader med en annan familj vilket i slutandan innebar att vi inte behovde betala nagot. Normalt kostar det mellan 60-80 TBH for ett kilo, men har ska de ha betalt styckepris….
Solbrannan har borjat ge med sig men vi tar det lugnt och fortsatter med 50 i solskyddsfaktor. Det ar extremt varmt och valdigt brannande sol. Vi ligger i skuggan under jattelika trad, badar da och da men vattnet ar lika varmt som luften sa det svalkar inte. Men det ar harligt!

I morgon har vi hyrt var sin longtailbat med guide for att ge oss ut pa snorkelaventyr. Stannar till for att ata lunch pa Koh Ngai som har en stor resort. Forhoppningsvis finns det solskyddsmedel att kopa dar da det borjar tryta. Hemma gor man knappt av med en flaska per sommar, har har vi snart gjort slut pa 2.…
Vi har tagit en del massage och  nu i em ar det jag, Mona, Linnea och Linnea som ska ga och bli lite knadade =)
Kvallarna ar valdigt lugna, vi ater middag, strosar lite pa stranden och spelar lite kort. Det blir tidiga kvallar da man ar helt slut pa efter att ha slappat en hel dag i solen ;-)

Vi blir kvar har till den 9/4 och tar da en speedboat till Koh Lanta. Det tar ca 90 min.
Ni kan aven lasa om vara aventyr pa  Fam Westmans blogg: www.molawe.blogspot.com
Vi har aven kopt ett thailandskt telekort numret till den ar:  +66831915352.

Koh Lipe 4/4

Publicerad 2010-04-04 17:24:38 i Allmänt,

Ännu en härlig dag på Koh Lipe, idag har vi tagit det väldigt lugnt med solningen, då vi alla utan Linnea och Per (!)  har bränt oss ordentligt, trots 30-50 i solskyddsfaktor och mesta dels legat under parasoll!
Det är otroligt varmt säkert mot 40 grader och vattnet är alldeles ljummet.
Maten här är väldigt god och vi äter med god aptit allihopa =).
Som mellanmål blir det chips och fruktdrinkar…. Man svettas något helt otroligt så chips är helt rätt för saltet skull.

I em när värmen inte var lika tryckande var vi iväg lite längre bort på stranden för att snorkla,  kändes inte helt rätt att lämna alla grejorna vind för våg så jag stannade kvar uppe på land, och tur var väl det helt plötsligt kom det en liten otroligt söt hundvalp, 8-10 v, och stal Lars byxben som han hade tagit av sig…..Såg nog rätt kul ut där jag jagade den lilla hunden som sprang för livet med ett byxben =)
Det är rätt mycket hundar här men de ser välmående ut och verkar inte lida.

I kväll så har vi ätit på en restaurang på stranden, tyvärr så var inte min och  Linneas mat så god men de övriga var nöjda. Kvällen avslutas med lite spel i hotell loungen.

Första kvällen, åskmolnen dominerade himlen.
Ofta har det kommit en ordentlig regnskur vid 16 tiden och sen så blixtrar det på kvällarna men inget dunder...

Väldigt jobbigt flyta omkring i ett ljummet vatten =)

Koh Lipe

Publicerad 2010-04-03 17:46:33 i Allmänt,

Antligen framme pa Koh Lipe! Resan fran Bangkok var dryg, flyget forsenat, taxin var inte pa plats, och nar vi antligen kom fram till Pak Bara efter att ha akt i 120 km/h, skulle vi ta baten hit, det sporegnade och var inte trevligt. Vi var alla dyblota nar vi kom fram...
Jespers packning var blot sa vi var tvunga att hitta nya klader at honom. Det finns inte sa mycket att kopa har pa on och allt ar mycket dyrare. I dag har Linnea varit sjuk, hon har krakts halva dagen men som tur ar hon frisk nu.
I dag har vi badat snorklat och haft det bara skont. Jag och Mona har tagit pedikyr och sedan aloevera massage, jatte skont! Nu ar det slut pa tid, hors mera sen!

Bangkok

Publicerad 2010-04-02 03:06:58 i Allmänt,

05.20 lokal tid landade vi i Bangkok. Temperaturen låg då på 31 grader....=)
Sitter nu och väntar på att flyga vidare till Hat Yai, flyget går 09.10 och vi är rätt trötta allihopa. Klockan är ju 03.00 svensk tid... På flyget hit sov vi inte mer än korta stunder men det har ändå gått väldigt bra.
Många bilder kommer det att bli då sällskapet har 4 systemkameror och 3 digitalkameror.....
Men bilder kommer senare!