bayarna

Side 13/9

Publicerad 2011-09-13 17:16:26 i Allmänt,

Dagarna går fort fast man inte gör något! Vi badar, solar, promenerar längst stranden och framförallt njuter av att vara lediga! Jag har snart läst ut alla 5 böckerna jag hade med mig och Per har börjat på en tredje, vilket är rekord!

På en av promenaderna hittade vi en lång brygga där man kunde relaxa ett tag i vita soffor.

Har också kunnat konstatera att våran del av stranden är bland den bästa, åt bägge andra hållen blir det stenigare och kortare strandremsa. Men det är rätt trångt ute till havs…

Rätt skönt att ligga vid poolen, där är det inte samma huggsexa om solstolarna utan man hittar alltid en även om man inte klivit upp kl 07 för att reservera en...
Eftersom det bara är några hundra meter till havet kan man ha en stol vid poolen och sedan gå ner till havet och bada när man har lust.

I söndags kväll åt vi vår “a la carte” middag, på den italienska restaurangen, det var en 4 rätters middag som var väldigt god, med ett gott vitt vin till. Kan säga att vi rullade ut därifrån =)

Annars är det jättebra mat här, ska man klaga på nått så är det väl frukosten, den är väldigt tyskinspirerad med mkt korv och dyl. Har så svårt för att äta sådant utomlands, det har en konstig färg… Men yoghurt och frukt går utmärkt! Och så lyxar man till det med en crossaint med nutella…

Till lunch är det oftast pasta el lättare rätter, med färsk frukt till efterrätt.
Sen vid 16 är det dags för fika…bakelser av diverse sorter och kaffe. Sen är det lite vila innan middagen serveras och även där finns det efterrätter…

Vi har varit in till Side varje kväll och shoppat men det är inte så billigt som det var för 10 år sedan, och det kanske är lika bra för resväskorna är redan proppfulla.
En kväll passade Per på att klippa sig, och då plockade jag ögonbrynen, de har en rolig teknik här nere, de drar bort dem med en tråd! Gjorde inte lika ont som med pincett! Blev snyggt resultat, har aldrig haft så välansade ögonbryn. På Per vaxade de öronen, var visst som en igelkott som kom ut....=) Plockade ögonbryn och klippte näshår....Han blev så snygg så!

Ikväll ska jag hämta ut skinnjackan som jag låtit sy upp, blir spännande och se hur den blev, tänk om jag inte tycker om den….

Annars är det bara vi och ett par till som är svenskar här, mest tyskar men också holländare, engelsmän, norskar och danskar. Det svenska paret åkte med samma flyg som oss och ska vara här i 2 veckor. Trevligt att ha någon att surra med!

Nä, nu är det dags att gå ta en drink före middagen… “Sex on the sand” smakar väldigt bra, Per han kör med “Tom Collins”…=)

Side 10/9

Publicerad 2011-09-10 23:38:23 i Allmänt,

I morse tog jag löpningen ner till stranden för att paxa solstolar...Var där 09 och då var det nästan upptaget överallt...!
Hotellet ligger rätt högt ovanför stranden och hissen går inte ändå nerifrån utan det är en hel del dryga trappor som ska forceras innan man är uppe igen. Men med tanke på att vi äter så god mat här så är det väl bara bra med lite extra motion.

Har mest slappat vid havet idag, läst ut 2 böcker. Bla Morgan Allings "Kriget är slut", helt suvurän bok! Vilket helvete han genomlidit som barn! Per kämpar på med "Paginikontraktet", den är också väldigt bra!

Efter en god middag med efterrätt igen vandrade vi iväg mot Gamla Side, det är 3 km dit från hotellet, men man går efter en strandpromenad med massa hotell och barer så det gick rätt fort.

Ca halvvägs hittade vi åt "Marias kläder" och blev väl omhändertagna av en svenska, i den affären är det redan prutat och klart och där kommer vi nog köpa mest av kläderna!

Vandrade sedan vidare och kom in till själva shoppinggatan, vilken skillnad mot för 10 år sedan!
Mycket mera affärer och restauranger och framförallt INGEN hets från varken butikägare el inropare!
Jätteskönt!
Jag har hittat en skinnjacka, har ju varit på jakt länge! Nu fanns den inte i rätt färg, men de syr upp en till mig tills på tisdag kväll, provning kl 21 och kl 22 är den klar!
En väldigt enkel, men stilren i mjukast skinn!

Per shoppade loss på jeans hos en väldigt trevlig kille, medans byxorna syddes upp, drack vi äppelte och pratade om livet. Han var väldigt intresserad av mitt jobb, och vi hade diskussion om hur man bäst skulle undvika att få hjärt-kärl sjukdom. Här i Turkiet röker de flesta som borstbindare och det gjorde även han...

Hittade även denna affär...men har inte köpt några skor...än...men 2 väskor...

Väl tillbaka på hotellet efter lika lång vandring, svettiga och törstiga fick jag sån lust att göra en repris på vårat nattliga bad på Koh Lanta, när jag, Per, Mona och Lars "tjuvbadade" i poolen på natten =) Det skulle ha vart så härligt!

Side, Turkiet 9/9

Publicerad 2011-09-09 19:52:03 i Allmänt,

Åkte från Umeå igår, en halvtimme försenad. Var inte på hotellet förrän 04.30 och sov till ca 08.30 i morse..

För er som är hemma kommer det nu några bilder från Side!

Dessa kattungar bor på hotellet, busar runt kring borden, dessa bilder är till dig Linnéa =)

Vi bor på ett femstjärning hotell som heter Asteria, all inclusive, rätt skönt att allt är betalt, då är det bara att frossa...
Bor mest tyskar här, men en och annan svensk och engelskman också.

Per väntar på lunchen, han tog pizza och jag åt en ravioli med pesto. Helt ok!

Vid bordet bredvid satt ett tyskt par, kvinnan hade med sig kattmat (torrfoder) i en plastpåse som hon matade katterna med...Undrar hur det hade gått i Sverige?

Paschan på stranden.
Även solstolar och parasoll ingår i konceptet, rätt skönt. Men det var huggsexa om stolarna, när vi kom ner 09.30 var alla "bra" slut...I morgon får vi köra ett "Hemavangrop" race, en får gå ner direkt och "paxa" stolar... Det är så sjukt hett att man inte kan ligga utan parasoll, då får man solsting!

Har badat säker 20 ggr idag, havet är varmt, ca 31 grader!
Väldigt mkt folk på stranden, men inga försäljare el dyl!

Linda! Du har en egen paragliding "ballong" här!

Det finns flera receptioner och flera lobbys..

Allén upp mot hotellet

Vy från hotellet, Gamla Side i bakgrunden

Tog en Tom Collins före middagen, helt ok faktiskt för att vara inhemsk sprit...

Middagen var buffé och var väldigt god, fanns mkt att välja mellan, men bäst av allt var nog efterrätt buffén, och ja man får ta många efterrätter....;-)

massa olika mousser, chokladpudding, creme brulé osv... och det var lika gott som det såg ut!

åt dock ingen tårta...

Vi hade tänkt oss in till gamla Side ikväll, men eftersom vi bara sovit ca 4,5 timmar senaste dygnet så känns det som att vi hellre tar en tidig kväll och samlar kraft inför resten av veckan!

Gratis wifi i vår närmaste reception...Per passar på att jobba lite...=(